Viikkotunnit

Keskiviikkoisin ja torstaisin klo 18.15–19.45

Luentoja ja meditaatioharjoituksia, jotka sopivat sekä aloittelijoille että kokeneemmillekin. Voit osallistua koko kurssiin tai tulla vain haluamillesi kerroille. Sama luento toistuu kaksi kertaa viikossa, keskiviikkona ja torstaina. Voit siis osallistua kumpana päivänä haluat tai halutessasi vaikka molempina.

12 € / 8 € (työttömät, opiskelijat, eläkeläiset) tai 5 x kortti 55 € / 35 €
Sisältyvät Perustaohjelman kuukausimaksuun

Kevään 2018 kurssit

Päivittäinen meditointi rauhoittaa

Nyt tarjolla on mahdollisuus oppia, mitä meditaatio on, miksi se on hyvä idea ja miten meditoidaan päivittäin. Monet tieteelliset tutkimukset todistavat, että meditaatio lisää terveyttä, onnellisuutta ja hyvinvointia. Tämä on myös monien meditaatioharjoittajien henkilökohtainen kokemus. Opetusten ja ohjattujen meditaatioiden avulla opit sen verran, että voit halutessasi aloittaa oman säännöllisen päivittäisen meditaatioharjoituksen. Voit tulla myös hakemaan tukea meditaatioharjoituksesi ylläpitämiseen.

17.1. ja 18.1. Meditaation perusteet
24.1. ja 25.1. Mielen tarkkailun opettelu 1
31.1. ja 1.2. Mielen tarkkailun opettelu 2
7.2. ja 8.2. Mielen rauhoittumista

Rauhallista elämää

Kuinka rauhallista ja rentoa mielentilaa ylläpidetään? Pohdimme kurssilla seuraavaa teemaa ja teemme siitä myös meditaatioita: Jos epämieluisan ja vaikean tilanteen voi jollain tavalla muuttaa paremmaksi, miksi siitä pitää hermostua? Jos taas on mahdotonta tehdä tilanteelle enää mitään, miksi silloinkaan hermostua? Miten se, että hermostumme, auttaa asiaa? Tämä perustelu on hyvin hyödyllinen, ja voimme hyödyntää sitä missä tahansa haastavassa tilanteessa. Sen ymmärtäminen ja syventäminen meditaatiossa auttaa meitä ylläpitämään rauhallisen mielentilan.

14.2. ja 15.2. Minkälaisissa tilanteissa ja miksi rauhallisuutemme katoaa?
21.2. ja 22.2. HIIHTOLOMA: EI LUENTOA!
28.2. ja 1.3. Miksi emme anna mielemme velloa lohduttomissa ajatuksissa?
7.3. ja 8.3. Avuksi realistisempi käsitys elämästä
14.3. ja 15.3. Kun opimme todella päästämään irti, rentoudumme

Aitoa itseluottamusta

Jos opimme hyväksymään ja kohtaamaan rauhallisesti epämiellyttävät tunteemme, ei meidän enää tarvitse tuntea epävarmuutta eikä oloamme onnettomaksi. Huomaamme, että tunteille on tilaa eivätkä ne ole niin pelottavia, ettei niitä voisi käsitellä rakentavasti. Näin opimme ottamaan haastavat tilanteet mahdollisuuksina mielemme kapasiteetin kehittämiseen. Tämä tuo meille aitoa itseluottamusta.

21.3. ja 22.3. Miksi on turha sadatella tilannetta?
28.3. ja 29.3. Tunteille on tilaa
4.4. ja 5.4. Henkinen sitkeys voimavarana
11.4. ja 12.4. Voittoisaa oloa ja aitoa itseluottamusta

Opi mielen tiedettä

Mielellä luodaan maailman ongelmat, ja mieli voi luoda maailman rauhan. Mieli ja meditaatio ovatkin suurinta tiedettä ja voimakkaita luovia työkaluja meille. Kelsang Lekmo antaa opetuksia vieden meitä syvemmälle mielen ymmärtämiseen ja meditaatioharjoituksiin. Ymmärtämällä mielemme oikein voimme meditaatioharjoituksilla tuoda mieltämme omaan hallintaamme ja oppia suuntaamaan sitä järkevästi, tuottamaan onnellisuutta itsellemme, läheisillemme ja jopa kaikille.

18.4. ja 19.4. Mikä mieli on?
25.4. ja 26.4. Mikä on meditaation tarkoitus?
2.5. ja 3.5. Mielen tehtävä
9.5. ja 10.5. Mieli tuottamaan onnellisuutta, eikä kärsimystä

Kyky ymmärtää toista

Empatiamme vie voiman vaistomaiselta reaktioltamme lähteä kiistoihin mukaan. Kurssilla tarkastelemme tätä suurta viisautta, joka ymmärtää toisen ihmisen lähtökohdat, ja kehitämme kykyämme pysyä omassa rauhallisessa mielentilassamme. Opimme myös, että voimme lopulta päästä pisteeseen, jossa meidän ei enää tarvitse yrittää olla suuttumatta, koska ärsyyntyminen ei enää ole luonnollinen reaktiomme vaikeuksiin tai
provokaatioon. Huom! Aiheesta lisää myös Tukea rauhallisena pysymiseen -työpajassa!

16.5. ja 17.5. Toisen epätoivon ymmärtäminen
23.5. ja 24.5. Onko toinen luonnostaan ärsyttävä?
30.5. ja 31.5. Miksi on sopimatonta syyttää toista takaisin?
6.6. ja 7.6. Uusi hyväksyvä näkökulma tilanteeseen