Työpajat

Sunnuntaisin kaksi kertaa kuukaudessa klo 14.00–17.15

Työpajoja järjestetään sunnuntaisin kaksi kertaa kuukaudessa. Työpajoihin sisältyy luentoja, meditaatioita ja keskustelua kunkin kurssin teemasta. Ne sopivat hyvin sekä aloittelijoille että jo pidemmälle ehtineille.

Sessio 1 klo 14.00–15.30 (1 h 30 min)
Tauko (30 min)
Sessio 2 klo 16.00–17.15 (1 h 15 min)

25 € / 15 € (työttömät, opiskelijat, eläkeläiset)
Perustaohjelman jäsenille 50 % alennus

Kevään 2018 työpajat

Avoimet ovet & Opi meditoimaan 14.1., 11.3. ja 6.5.

Tutustu mindfulnessiin ja keskittymiseen 28.1., 25.3. ja 20.5.

Oikeaan olotilaan meditaatiolla: Stressistä ja ahdistuksesta luopuminen 18.2.

Uudenlaista keveyttä: Sammutettu suuttumus 29.4.

Tukea rauhallisena pysymiseen 3.6.

Avoimet ovet & Opi meditoimaan
14.1., 11.3. ja 6.5.

Löydä omakohtaisesti meditaation tuoma sisäinen rauha ja mielen keveys. Nämä työpajat ovat ihanteellinen tapa oppia taitoja, joita tarvitaan onnistuneeseen meditaatioon. Työpajat tarjoavat myös tilaisuuden syventää meditaatiokokemustamme ja harjoittaa mieltämme rauhallisemmaksi ja puhtaammaksi. Kun löydämme mieleemme kestävän sisäisen rauhan, olemme onnellisia jopa kaikkein vaikeimmissa tilanteissa.

Ennen työpajaa keskuksessamme on avoimet ovet klo 11.00–13.00. Voit tulla tutustumaan keskukseen ja keskustelemaan toiminnastamme ja opetuksistamme. Tarjolla myös teetä ja keksejä. Tervetuloa!

Ilmoittaudu työpajaan

Tutustu mindfulnessiin ja keskittymiseen
28.1., 25.3. ja 20.5.

Monet ovat nykyään kiinnostuneita mindfulnessista, mutta mitä mindfulness oikeastaan on? Kuinka se toimii ja kuinka se auttaa meitä arjessamme?

Buddhalaiset meditoijat ovat kehittäneet mindfulness-taitojaan ja keskittymistään yksinkertaisilla mutta voimakkailla meditaatiotekniikoilla jo tuhansien vuosien ajan. Nyt sinäkin voit tutustua näihin tekniikkoihin ja kokea itse niiden hyödyt.

Ilmoittaudu työpajaan

Oikeaan olotilaan meditaatiolla: Stressistä ja ahdistuksesta luopuminen
18.2.

Stressi, ahdistus ja masennus ovat yleisiä asioita kiireisessä ja nopeatempoisessa elämäntyylissämme. Meillä on tapana ajatella, että tilanteet ja ihmiset stressaavat meitä. Siksi ajattelemme koko ajan, miten voisimme ratkaista nuo tilanteet tai ihmissuhteet. Tämä tekee mielestämme yhä levottomamman.

Buddha opetti, että ongelmamme johtuvat mielestämme tulevasta stressistä, ahdistuksesta ja ylipäätään siitä, että olomme on onneton. Nämä tunteet saavat meidät ajattelemaan, että tilanne on pahempi kuin se onkaan.

Työpaja tutustuttaa meidät erityisiin ajatusmalleihin ja meditaatioihin, jotka saavat mielemme toipumaan näistä ongelmista.

Ilmoittaudu työpajaan

Uudenlaista keveyttä: Sammutettu suuttumus
29.4.

Meidän ei tulisi koskaan syyllistyä tai lannistua, jos koemme negatiivisia mielentiloja. Meditaation avulla voimme opetella tuntemaan mielemme puhtauden. Silloin ymmärrämme, että negatiiviset tunteet voi poistaa eivätkä ne ole koskaan osa mieltämme.

Työpajassa Kelsang Lekmo antaa meille elintärkeää tietoa siitä, kuinka suuttumuksen hallinta ja suuttumuksen tukahduttaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. Tämä ymmärrys auttaa meitä tunnistamaan negatiivisen ajatuskulun ennen sen kehittymistä täydeksi
suuttumukseksi. Hallitsemme yleensä hyvin ulkoista olemustamme, vaikka
pinnan alla roihuaa. Tämä on vaarallista.

Voimme meditaatiotekniikoilla oppia pysymään samanaikaisesti sekä tietoisina mielemme puhtaudesta ja avaruudesta että tietämään tarkasti mitä mielessämme on meneillään. Tällöin mieleemme ei kerry tukahdutettuja tunteita eikä katkeruutta, koska osaamme käsitellä tunteemme rakentavasti ja välittömästi.

Ilmoittaudu työpajaan

Tukea rauhallisena pysymiseen
3.6.

Keskustelemme kunnioituksesta, kiistelemättömyydestä ja kiitollisuudesta. Pääsemme pohtimaan harjoitusta, jota voidaan kutsua kärsivälliseksi kiistelemättömyydeksi (engl. Patience of not retaliating). Tämä harjoitus käy vastaan syvälle pinttyneitä tapojamme. Ei siis ole ihme, jos mielemme esittää vastalauseita sille, että voisimme aina
olla kärsivällisiä, toista kunnioittavia ja kiitollisia.

Työpaja antaa tilaisuuden käsitellä kärsivällisyyteen liittyviä vastaväitteitämme, joita historiallinen harjoittaja Shantideva ounastelikin mieleemme syntyvän, sekä pohtia Shantidevan antamia vastauksia vastaväitteisiimme.

Ilmoittaudu työpajaan