Infoa aloittelijoille

Mistä aloitan?

Monella saattaa olla toive meditoida tai ottaa selvää buddhalaisuudesta, mutta kuinka aloittaa?

Viikkotunnit Sumatikirti kadampabuddhalaisessa keskuksessa ovatkin hyvä tapa aloittaa. Olet ehkä jo aloittanut buddhalaisuuden tutkimisen lukemalla kirjoja itseksesi, mutta mielemme harjoittaminen meditaatiolla vaatii ohjausta pätevältä ohjaajalta. Myös kanssaharjoittajien tuki on korvaamatonta.

Tunnit on suunniteltu sekä sarjaksi että yksittäiseksi tunniksi, joten voit tulla mukaan mille tahansa tunnille, vaikka sarja olisi jo alkanut.

Kenelle nämä tunnit on tarkoitettu?

Meditaatiotuntimme on tarkoitettu taustasta, vakaumuksesta tai iästä riippumatta kaikille, jotka haluavat oppia meditoimaan. Ne on suunniteltu siten, että ne antavat opastusta buddhalaiseen meditaatioon, opetukseen ja harjoituksiin. Buddhalaisuus on uskonto, josta jokainen voi valita mitä opetusten näkökulmia omaksuu ja pitää hyödyllisinä eikä muusta kannata murehtia!

Mitä saan näistä tunneista?

Tunneilla saat mahdollisuuden rauhoittaa mieltäsi sekä voit palata kotiisi rentoutuneena ja virkistyneenä. Tunnit tarjoavat sinulle uusia näkökulmia ja työkaluja stressin, ahdistuksen ja ongelmien käsittelyyn. Ne myös auttavat sinua voittamaan negatiivisia mielentiloja kuten vihaa ja kateutta sekä kehittämään positiivisia mielentiloja kuten kärsivällisyyttä ja rakkautta.

Opetuspuhe ja ohjatut meditaatiot tarjoavat sinulle perustan voimallisen meditaatioharjoituksen aloittamiseen. Säännöllisellä meditaatioharjoituksella on seuraavia hyötyjä:

  • Se auttaa vähentämään stressiä.
  • Se auttaa pääsemään yli ahdistuksesta ja murehtimisesta.
  • Se tuo sisäistä rauhaa ja hyvinvoinnin tunnetta.
  • Se antaa selkeyttä ongelmiemme ratkaisua varten.
  • Se auttaa meitä asioimaan haastavien ihmisten kanssa ja haastavissa tilanteissa.

Mitä tunnilla tapahtuu?

Tunti alkaa yksinkertaisella ohjatulla hengitysmeditaatiolla, joka rauhoittaa mieltä sekä vähentää stressiä, kireyksiä ja häiriöihin keskittymistä. Tämän jälkeisessä opetuspuheessa käsitellään sitä kuinka meditaatiot ja buddhalaiset näkemykset voidaan tuoda osaksi arkea. Aiheet käsittelevät ihmissuhteidemme parantamista, itseluottamuksen kehittämistä, sisäisen rauhan lisäämistä sekä stressin ja vihan käsittelyä.

Tunnin päätteeksi tehdään ohjattu meditaatio, joka auttaa saamaan käsitellystä aiheesta kokemusta. Sitä ennen tai sen jälkeen on mahdollisuus kysyä tarkentavia kysymyksiä ja keskustella aiheesta, jotta se on mahdollisimman hyvin ymmärretty.

JATKOHARJOITUS:

Opittuamme joitain mielemme kehittämisen menetelmiä, voimme jatkaa näitä meditaatioita ja harjoituksia itse. Jos laitamme nämä harjoitukset käytäntöön, koemme kuinka mielemme vähitellen rauhoittuu yhä enemmän, ongelmamme vähenevät ja ihmissuhteemme paranevat.

Mitä tarvitsen mukaan?

Meditaatioharjoitus ei sisällä fyysisiä harjoitteita. Voit istua joko tuolilla tai tyynyllä. Halutessasi voit ottaa mukaasi muistiinpanovälineet. Tule avoimin mielin ja rohkeasti sellaisena kuin olet.

Sydämellisesti tervetuloa!