PERUTTU: Hyvien ihmissuhteiden taito: Gen Kelsang Dragpan yleisöluento ja työpaja 3.–4.5.2019 Helsingissä

Hyvien ihmissuhteiden taito

EDIT 12.4.2019: Joudumme ikäväksemme toteamaan, että toukokuun alkuun suunniteltu Gen Dragpan vierailu on peruttu. Pahoittelumme asiasta! Toivomme, että onnistumme järjestämään samanlaisen vierailun tulevaisuudessa.

Oslon Pohjoismaisen kadampameditaatiokeskuksen pääopettaja ja NKT:n pohjoismaiden hengellinen ohjaaja Gen Kelsang Dragpa tulee 3.–4.5.2019 vierailulle Helsinkiin.

Gen Dragpa on Geshe Kelsang Gyatson läheinen oppilas, ja hän on opettanut meditaatiota vuosien ajan esimerkiksi Englannissa, Hollannissa, Belgiassa ja Ranskassa.

Gen Kelsang Dragpa

Helsingissä Gen Dragpa pitää kaikille avoimen yleisöluennon perjantaina sekä koko päivän mittaisen työpajan lauantaina. Viikonlopun teemoina ovat anteeksianto sekä hyvien ihmissuhteiden rakentaminen. Tarkemman ohjelman löydät alta.

Luennot ja opetukset ovat englanninkielisiä. Kaikki ovat tervetulleita, eikä aiempaa meditaatiokokemusta vaadita.

Toukokuussa Sumatikirti-keskuksessa alkaa työpajan teemaan liittyvä kurssi. Siitä löydät tarkempaa tietoa Ohjelma-sivulta.

ANTEEKSIANTO: AVAA SYDÄMESI JA ASTU ETEENPÄIN
Luento ja ohjattu meditaatio
Perjantaina 3.5.2019 klo 18:00–19:30

Paikka: Mesta Coworking, Hiihtomäentie 18, Herttoniemi, Helsinki
Hinta: 12 € / 10 € (työttömät, opiskelijat, eläkeläiset)

Anteeksi antamisen mieli on rohkea mieli, joka vapauttaa meidät tarpeettomasta kivusta. Kun jäämme kiinni menneeseen ja syytämme muita, vahingoitamme itseämme. Buddhan opetukset osoittavat meille ongelmiemme todellisen syyn. Tämän viisauden avulla voimme antaa muille anteeksi, päästää irti menneestä ja astua kohti onnellista elämää sekä terveitä ja rakkauden täyttämiä ihmissuhteita. Luento on englanninkielinen.

HYVIEN IHMISSUHTEIDEN TAITO
Työpaja
Lauantaina 4.5.2019 klo 10:00–16:00

Paikka: Mesta Coworking, Hiihtomäentie 18, Herttoniemi, Helsinki
Hinta (sisältää iltapäiväkahvin): 50 € / 40 € (työttömät, opiskelijat, eläkeläiset)

Me kaikki toivomme parempia ihmissuhteita muiden kanssa. Vaikka ihmissuhteet tuovat elämäämme sisältöä ja iloa, ne voivat aiheuttaa myös kitkaa, kaunaa ja surua. Buddhalaisuuden tarjoamat mielenharjoituksen opetukset ja meditaatiot tarjoavat tehokkaita menetelmiä kaikkien suhteidemme parantamiseen. Voimme hyödyntää niitä suhteissamme perheeseemme, ystäviimme, työkavereihimme ja kaikkiin muihinkin. Lisäksi näiden menetelmien avulla voimme parantaa menneisyytemme ihmissuhteita ja siirtyä eteenpäin positiivisempaan tilaan. Työpaja on englanninkielinen.

Lauantain ohjelma:
10–12 Ensimmäinen sessio
12–13 Lounas (omakustanteinen)
13–14:15 Toinen sessio
14:15–14:45 Kahvitauko (sisältyy osallistumismaksuun)
14:45–16 Kolmas sessio

Paikka:
Luento ja työpaja järjestetään Helsingin Herttoniemessä, Mesta Coworkingin tiloissa, n. 250 metrin päässä Herttoniemen metroasemalta. Katso tarkemmat tiedot sijainnista ja liikenneyhteyksistä Mesta Coworkingin sivuilta.

Opettaja:
Gen Kelsang Dragpa on moderni länsimaalainen kadampabuddhalainen munkki. Hän toimii Oslon pohjoismaisen kadampabuddhalaisen keskuksen opettajana ja myös perinteemme Pohjoismaiden hengellisenä ohjaajana.

Kunnianarvoisa Geshe Kelsang Gyatso Rinpoche vihki hänet munkiksi vuonna 1993, ja hän on opettanut vuosien ajan esimerkiksi Englannissa, Hollannissa, Belgiassa ja Ranskassa. Hänen opetuksensa ovat hyvin käytännöllisiä ja ymmärrettäviä.

Sumatikirti Joogafestival Helsingissä 2.–3.3.2019

Joogafestival Helsinki 2019

Sumatikirti-keskus osallistuu maaliskuun alussa 2.–3.3.2019 Joogafestival Helsinki -messuille Helsingin Kaapelitehtaalla. Keskuksella on messuilla ständi, jonne voit tulla tervehtimään meitä ja keskustelemaan keskuksen toiminnasta milloin vain lauantaina ja sunnuntaina.

Lauantaina 2.3. opettajamme Lekmo johtaa messuilla myös yhteisen meditaation sekä pitää yleisöluennon. Molempien teemana on kuolema. Näiden tilaisuuksien osallistujamäärä on rajoitettu, joten jos haluat mukaan, kannattaa ostaa messuille pääsylippu etukäteen.

Löydät lisätietoa messuista ja pääsylipuista festivaalin verkkosivuilta.

Keskuksen ohjelma jatkuu

Sumatikirti-keskuksen ohjelma jatkuu taas helmikuun lopussa. Alkukevään aikana järjestämme kaksi meditaatiokurssia. Kurssit pidetään Kerhohuone Kajuutassa, lähellä Ruoholahden metroasemaa.

Aloitamme kevään ohjelman torstaina 28.2. klo 18:00 Toiveet täyttävä jalokivi -pujalla. Kaikki ovat erittäin tervetulleita mukaan!

Maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna 2.–3.3. keskus osallistuu viime vuoden tapaan Joogafestival Helsinki -tapahtumaan. Opettajamme Lekmo pitää lauantaina kaksi luentoa kuolemasta, toisen heti festivaalin alussa klo 9:15 ja toisen päivän lopuksi klo 17:30. Noiden luentojen ohjelman löydät Joogafestival Helsingin -sivuilta.

Kevään ensimmäinen kurssi on erityisesti aloittelijoille suunnattu meditaatiokurssi Meditaation rauha. Se alkaa torstaina 7.3. klo 18:00. Alkukevään toisen kurssin teemana on puolestaan kuolema. Jälkimmäinen kurssi alkaa torstaina 11.4. klo 18:00.

Alkukevään ohjelma huipentuu viikonloppuna 3.–5.5., kun Oslon pohjoismaisen meditaatiokeskuksen opettaja ja perinteemme pohjoismainen hengellinen ohjaaja Gen Kelsang Dragpa tulee vierailulle Suomeen. Tuon vierailun tarkempi ohjelma vahvistetaan myöhemmin, mutta varaa päivät jo kalenteristasi.

Löydät tarkemmat tiedot ohjelmasta Ohjelma-sivulta ja kalenterista.

Tervetuloa mukaan!

Keskus luopuu Munkkivuoren tiloista

Muutto

Sumartikirti-keskus on noin kolmen vuoden ajan vuokrannut tiloja Munkkivuoren Taiteentekijäntieltä. Tilat ovat palvelleet meitä monella tavoin hyvin, mutta niiden sijainti on aina ollut jossain määrin syrjäinen. Tämä on tehnyt toiminnan kehittämisestä hieman hankalaa.

Päädyimme nyt siihen, että irtisanoimme tilojen vuokrasopimuksen vuoden 2018 loppuun mennessä. Keskuksen toiminta on tammikuun ajan tauolla. Helmikuussa aloitamme hengellisen ohjelman uudestaan. Tavoite on löytää lähempää keskustaa sopivat, aluksi varmasti väliaikaiset tilat opetuksiin ja pujiin.

Loppuvuodesta on vielä useampi tilaisuus tulla käymään keskuksessa. Esimerkiksi työpajoista löydät tietoa täältä ja viikkotunneista puolestaan täältä.

Tiedotamme ensi vuoden ohjelmasta verkkosivuillamme, uutiskirjeessä, Facebookissa ja Twitterissä. Muista seurata niitä tarkasti!

Voit tilata uutiskirjeen tästä:

Gen Dragpan opetuksia Pohjoismaissa loppuvuodesta 2018

Medicine Buddha

Perinteemme pohjoismainen hengellinen ohjaaja vaihtui alkusyksystä, kun Oslon pohjoismaisen meditaatiokeskuken opettajana aloitti hollantilaissyntyinen Gen Kelsang Dragpa. Gen Dragpa on näillä näkymin tulossa vierailulle Suomeen alkuvuodesta 2019. Hän antaa kuitenkin vielä tämän vuoden aikana Oslossa ja Tukholmassa opetuksia, joihin on Suomestakin varsin helppo päästä.

17.–18.11.2018 on Oslossa Parantajabuddha-voimansiirto ja harjoitukseen liittyvä yhden päivän retriitti. Samalla voit tutustua Oslon uuteen hienoon keskukseen. Lisätietoa tapahtumasta löytyy täältä.

Heti seuraavana viikonloppuna eli 23.–24.11.2018 Gen Dragpa puolestaan opettaa Tukholmassa kurssin buddhalaisesta meditaatiosta. Lisätietoa kurssista löytyy ruotsiksi täältä.

Gen Kelsang Dragpa
Gen Kelsang Dragpa

Loppuvuoden 2018 ohjelma julkaistu

Lopuuvuoden 2018 ohjelma

Alkavalla viikolla keskuksen toiminnassa on pieni tauko. Ohjelma jatkuu taas reilun viikon päästä. Koko loppuvuoden ohjelma löytyy nyt verkosta.

Viikkotunnit jatkuvat keskiviikkona 24.10. kurssilla Merkityksellinen elämä. Viikkotunnit koostuvat meditaatioista ja opetuksista, ja ne sopivat sekä aloittelijoille että jo kauemmin mukana olleille. Lisätietoa loppuvuoden viikkotunneista löydät täältä.

Työpajoja on loppuvuonna viikoloppuisin suurin piirtein kerran kuukaudessa. Teemoina ovat esimerkiksi myötätunnon voima ja puhdistautumisharjoitus. Työpajoista ensimmäinen järjestetään 28.10. teemalla Sisukas sydän. Työpajojen ohjelma löytyy täältä.

Kerran viikossa järjestetään Sydänjalokivi-puja ja hieman harvemmin myös muita pujia. Myös niihin kaikki ovat erittäin tervetulleita. Löydät lisätietoja Sydänjalokivi-pujasta täältä ja muista pujista täältä.

Lämpimästi tervetuloa!

Syksyn ohjelma ja kesän Sydänjalokivi

Meditaatio

Sumatikirti-keskuksen alkusyksyn alustava ohjelma on julkaistu keskuksen verkkosivuilla ja kalenterissa. Käynnistämme syksyn avoimilla ovilla lauantaina 25.8.2018. Syksyn alussa pidämme myös yleisöluennot Töölön kirjastossa 26.8.2018 sekä Tampereella keskuskirjasto Metsossa 7.9.2018.

Viikkotunnit jatkuvat keskiviikkoisin 29.8.2018 alkaen ja työpajat sunnuntaisin 2.9.2018 alkaen. Alkusyksyn ohjelma huipentuu toiseen retriittiimme Lapjärvellä 12.–16.10.2018.

Löydät koko ohjelman yhteenvedon Ohjelma-sivulta sekä nyt etusivulla sijaitsevasta kalenterista.

Tämän kesän osalta ohjelma alkaa hiljentyä. Sydänjalokivi-pujat jatkuvat kuitenkin kerran viikossa keskiviikkoisin klo 18:00–19:00 aina 18.7.2018 asti. Liity seuraamme keskiviikkoisin!

Mitä meditaatio on?

Meditaatio

Buddhalaisuuden perustaja Buddha Shakyamuni on sanonut seuraavaa:

”Jos ymmärrät mielesi, sinusta tulee buddha. Sinun ei tulisi etsiä valaistumista muualta.”

Yksi buddhalaisuuden perusajatuksista on se, että meidän todellisuutemme riippuu täysin meidän mielestämme. Tämän voi ymmärtää usealla eri tavalla. Ensinnäkin riippuu kokonaan meidän omasta asenteestamme, minkälainen jokin tietty asia tai kokemus on.

Saatamme esimerkiksi pitää jotain tiettyä ihmistä hyvin epämiellyttävänä, mutta silti tällä ihmisellä on monta ystävää, jotka pitävät hänestä paljon. Saattaa olla jopa niin, että sama ominaisuus, joka meidän mielestämme on ärsyttävä, on jonkun toisen mielestä viehättävä. Meidän mielestämme tämä ihminen on ”kaamea höpöttäjä”, kun taas jonkun toisen mielestä hän on ”ihanan puhelias ja sosiaalinen”. Todellisuudessa tämän ihmisen miellyttävyys tai epämiellyttävyys riippuu kokonaan mielestä, joka tämän ihmisen havaitsee.

Sama pätee erilaisiin kokemuksiin. Jollekin ajatus jääkylmään mereen putoamisesta on kauhistus. Avantouimarit menevät kylmään mereen kuitenkin mielellään. Jos muutamme mieltämme, kokemus muuttuu.

Aina ei tietenkään ole helppoa muuttaa mieltään. Jos esimerkiksi sairastumme vakavasti, ei taatusti ole helppoa nähdä asiaa positiivisesti. Todellisuudessa meillä ei lopulta ole kuitenkaan edes vaihtoehtoa. Sellaiset asiat kuin vakavat sairaudet ja kuolema ovat osa ihmiselämää. Emme todellisuudessa pysty muuttamaan niitä mutta pystymme vaikuttamaan hyvin paljon siihen, miten näihin asioihin suhtaudumme ja minkälaisia kokemuksia ne siis ovat.

Erilaisia meditaatioita

Erilaisia meditaatioharjoituksia on monenlaisia. Pohjimmiltaan niissä kaikissa on kuitenkin kyse siitä, että tutustumme mieleemme ja opettelemme erottamaan onnellisuutta lisäävät mielentilat niistä, jotka vähentävät onnellisuutta, ja alamme sitten vahvistaa edellisiä.

Toisinaan on melko helppo tunnistaa mielentiloja, jotka edistävät onnellisuuttamme. Esimerkiksi yksinkertainen hengitysmeditaatio on varsin suoraviivainen meditaation muoto: yritämme keskittyä omaan hengitykseemme ja annamme erilaisten mieleen tulevien ajatusten mennä menojaan tai sulautua hengitykseen. Vaikka tämäkin meditaatio vaatii harjoittelua, saatamme aika pian saada kokemusta hetkistä, jolloin kiireiset ajatuksemme rauhoittuvat ja mieleemme tulee selkeyden ja rentouden tunne.

Toisinaan meditaation kohteen ja sen onnellisuutta lisäävän luonteen tunnistaminen voi olla paljon haastavampaa. Karman laki on esimerkki hyvin keskeisestä buddhalaisesta käsitteestä, jonka hahmottaminen voi olla länsimaiselle ihmiselle lopulta melko vaikeaa. Monilla meistä on ehkä jonkinlainen ajatus siitä, että hyvistä teoista seuraa parempia asioita kuin pahoista teoista. On kuitenkin suhteellisen vaikea vakuuttua siitä, että joka ainoalla teollamme on suora vaikutus tulevaan todellisuuteemme. Tätä asiaa ei voi älyllisellä logiikalla välittömästi perustella. Joudummekin aluksi luottamaan aiheesta kirjoitettuihin perinteisiin meditaatio-ohjeisiin, kunnes ymmärryksemme mielen toiminnasta sekä oma kokemuksemme koko teemasta lisääntyy.

Toinen asia, jonka meditoiminen voi tuntua haastavalta, on oma kuolevaisuutemme. Mitä järkeä on ajatella omaa kuolemaansa? Eikö olisi järkevämpää olla ajattelematta sitä ja yrittää nauttia elämästä parhaansa mukaan? Todellisuudessa oman kuolevaisuutemme meditoiminen lisää onnellisuuttamme ja hyvinvointiamme suuresti: alamme suhtautua asioihin niiden oikeissa mittasuhteissa sekä tehdä päätöksiä ja tekoja, jotka aidosti lisäävät onnellisuuttamme pitkällä aikavälillä.

Edellä mainittujen meditaatioiden lisäksi on olemassa monenlaisia muitakin meditaatioita, kuten esimerkiksi visualisaatioita, rukouksia ja vaikkapa niin sanottu tyhjyyden meditaatio, jossa meditoidaan sitä, miten todellisuutemme on todella täysin riippuvainen mielestämme. Voi kestää jonkin aikaa, että alkaa hahmottaa, miten näitä meditaatioita tehdään ja mikä niiden tarkoitus on. Erilaisten harjoitusten ja meditaatioiden määrä voi myös hämmentää. Saatamme osata monenlaisia meditaatioita mutta olla epävarmoja sen suhteen, mitä meidän kannattaisi tehdä.

Lamrim

Minun mielestäni paras tapa luoda meditaatioon struktuuri on aloittaa valaistumiseen johtavan polun eli lamrimin kahdenkymmenenyhden meditaation sarja, joka on selitetty esimerkiksi kirjoissa The New Meditation Handbook ja Joyful Path of Good Fortune. Lamrim-meditaatioissa on esitetty käytännöllisessä muodossa koko valaistumiseen johtava polku. Saadessamme vähitellen kokemusta tuosta polusta hahmotamme myös helposti sen, mikä kaikkien muiden harjoitusten merkitys tuolla polulla on.

Meditaatiota voi toki harjoittaa ja opetella pätevien kirjojen avulla itsekin. Todennäköisesti on kuitenkin helpompaa tulla kurssille ja opiskella kokeneempien meditoijien ohjauksessa. Meditoimiseen ei tarvita mitään erityisvarusteita. Voit toki istua lattialla risti-istunnassa mutta voit ihan hyvin istua myös tuolilla. Kun meditaatiosta saa hieman kokemusta, on täysin mahdollista meditoida myös bussissa tai metrossa tai vaikkapa sängyssä maaten. Oleellisinta on se, mitä mielessäsi tapahtuu.

Geshe Kelsang Gyatso Rinpoche toteaa kirjassaan The New Eight Steps to Happiness seuraavaa:

”Kaikki haluavat olla onnellisia eikä kukaan halua kärsiä, mutta vain harvat ihmiset ymmärtävät, mikä on onnellisuuden todellinen syy ja mikä on kärsimyksen todellinen syy. Meillä on taipumus etsiä onnellisuutta itsemme ulkopuolelta. Ajattelemme, että jos meillä olisi oikeanlainen talo, oikeanlainen auto, oikeanlainen työpaikka ja oikeanlaisia ystäviä, joista pidämme, olisimme todella onnellisia. Kulutamme lähes kaiken aikamme ulkoisen maailman muokkaamiseen ja yritämme tehdä siitä toiveittemme mukaisen. Olemme koko elämämme yrittäneet ympäröidä itsemme ihmisillä ja asioilla, jotka saavat meidät tuntemaan olomme mukavaksi, turvatuksi ja viihdytetyksi. Silti emme ole onnistuneet löytämään puhdasta ja kestävää onnellisuutta.”

Todellisuudessa ainoa keino saavuttaa kestävää onnellisuutta, on muuttaa omaa mieltään. Meditaatio on juuri tätä.

Rauhan rutiini

Meditaatio

En ole koskaan pitänyt itseäni erityisen päättäväisenä tai pitkäjänteisenä ihmisenä. Pikemminkin kuvailisin itseäni spontaaniksi, uusista ideoista vilpittömästi innostuvaksi mutta nopeasti intoni unohtavaksi vaeltelijaksi. Sellaiseksi, joka siivousoppaan luettuaan tyhjentää ensimmäiset kolme lipaston laatikkoa tarmolla mutta neljännen kohdalla jo haikailee uutta projektia. Olin jo tottunut jättämään jälkeeni vanan kesken kauden hylättyjä kuntosalijäsenyyksiä ja 10-kerran leimapasseja. Minä vain olen tällainen, keskeyttäjä, ajattelin.

Ja siksi hämmästytän nyt itseni toteamalla, että olen muuten malttanut pysyä yhden treeniohjelman parissa jo kaksi vuotta. Siis onnistunut tekemään jostain uudesta tavasta itselleni arkipäivää! Se tapahtui jotenkin huomaamatta, vähän niin kuin vahingossa.

Ja se treeni on mielenharjoittamista, meditaatiota.

Aloin käydä Sumatikirti-keskuksella parisen vuotta sitten. Kyseessä oli joku viikkotunti, en edes muista aihetta enää. Satuin vaan törmäämään mainokseen ja eräänä iltana päätin piipahtaa paikalle. Olinhan testaillut meditaatiota silloin tällöin kotona ja kourallisen kertoja ohjattunakin jossain ryhmissä. Ihan voimauttavan oloista hommaa, mutta tuntui jäävän kotona helposti to-do-listojen ja arjen hälinän jalkoihin. Jaksoin itsekseni pitää mietiskelyä päivittäisenä ehkä viikon ajan, mutta sitten se jotenkin aina unohtui. Tuli joku toinen projekti tilalle.

Muistan kuinka Kelsang Lekmo ohjasi heti alkuun 25 minuutin meditaation. Huh, se tuntui silloin alkuun pitkältä! Vartin jälkeen kiemurtelin penkissä ja vilkuilin salaa silmäluomien raosta, olivatko muut sittenkin jo lopettaneet ja siirtyneet kännykän selaamiseen. Mutta ei, siinä ne istuivat liikahtamatta. Haastoin siis itsenikin kestämään vielä hetken. Ja vielä vähän. Ja vielä ihan vähän. Tavallisesti olisin kotona jo liihottanut tieheni ja keksinyt tylsistymiseni tilalle jotain tekemistä, mutta nyt piti vain sietää levottomuuttaan.

Ja sitten kummasti pääsin yhtäkkiä sen levottomuuden yli. Se tunne ikään kuin luovutti ja jätti minut rauhaan. Niin kuin ruokaa pöydästä kerjäävä sylikoira, levottomuuteni joutui toteamaan, etten ole taipumassa sen tahtoon, ja luikki lopulta tiehensä. Loppuajan sain vain olla, rentouduin. Annoin itselleni luvan asettua siihen ja olla suunnittelematta tulevaa tai murehtimatta jo elettyjä.

Jälkeenpäin olo oli voitokas! En ollut keskeyttänyt, vaikka mieli teki. Tämä ei ollut minun tapaistani. Minähän olin keskeyttäjä!

Tulin seuraavalla viikolla uudestaan ja sitä seuraavalla. Sellaiseen onnistumiskokemukseen jää koukkuun ja rauhaa rupeaa toivomaan itselleen lisää. Jopa siinä määrin, että aloin jossain vaiheessa treenailla kotona. Lyhyitä aikoja ensin, pieniä hengähdystuokioita vaan. Ja joinain viikkoina en tietysti ollenkaan, ei se vanhoista tavoista luopuminen niin suoraviivaisesti käy. Mutta aina kun palasin keskukselle, sain taas oman kokemuksen kautta kaipaamani muistutuksen siitä, miten hieno juttu se ”sisäinen rauha” -hommeli olikaan. Tosiaan, omissa nahoissaanhan viihtyy aika mukavasti, kun huomaa vaan välillä päästää murheistaan irti.

Lekmo antoi huippuvalmentajan ottein pitkin matkaa simppelin nerokkaita ohjeita oman harjoitusrutiininsa rakentamiseksi. Kehotti olemaan vaatimatta liikoja kerralla ja olemaan soimaamatta, vaikka välillä unohtuisi treenit pitkältäkin ajalta. Hän rohkaisi nikkaroimaan harjoituksesta omansa. Luennon jälkeen teekupin äärellä vertailtiin monet illat muiden mielentreenaajien kanssa polkujemme ylä- ja alamäkiä. Kannustettiin toisiamme jatkamaan ja kaivettiin tunneleita ylitsepääsemättömiltä tuntuvien esteiden ohi.

Ja yhtäkkiä on kulunut kaksi vuotta!

Yhtäkkiä en olekaan enää keskeyttäjä. Taisin vahingossa treenata niin paljon, että tuo määritelmä kävi sopimattomaksi kuin teinivuosien pillifarkut. Vanhasta identiteetin osasta oli pakko luopua. Minusta taisi tulla joku muu.

Minusta tuli mielenharjoittaja.